Limba Romana




Structura probei scrise:
1. Subiectul I are ca suport un text literar studiat/la prima vedere, apartinand genului liric, epic sau dramatic. Itemii folositi sunt semiobiectivi, de tip intrebare structurata.
2. Subiectul al II-lea presupune redactarea unui text de tip argumentativ, pornind de la ideile sugerate de un text de tip aforistic/critic.
3. Subiectul al III-lea vizeaza aspecte de analiza tematica, structurala si stilistica a operelor studiate ce apartin autorilor canonici/speciilor literare/tipurilor de texte mentionate in programa de examen si consta in elaborarea unui eseu structurat.
   Daca vrei sa vezi variante BAC 2014, atunci intra AICI , un blog extraordinar de bun!
   De asemenea, am folosit link-uri apartinand http://www.ebacalaureat.ro/ ,deci,daca aveti nevoie de mai multe informatii, vizitati site-ul lor!


SUBIECTUL 1:
   In cadrul primului subiect va trebui sa stiti urmatoarele:
campul semantic
rolul semnelor de punctuatie
locutiuni/expresii
teme/motive literare
marci lexico-gramaticale
figuri de stil
comenatarea versurilor
sinonime
rolul cratimei
imagine vizuala
semnificatia figurilor de stil intr-un text
semnificatia titlului in relatie cu textul poeziei
imagini artistice
omonime etc.
Pentru lamuriri/variante rezolvate, intrati AICI !

SUBIECTUL AL 2-LEA:

  La acest subiect va trebui elaborezi un text de tip argumentativ.
  Ce e un text argumentativ?
  Dupa cum ii spune si numele, intr-un text argumentativ trebuie sa va sustineti opinia referitoare la o anumita afirmatie prin niste argumente bazate pe exemple concrete.
  Imediat dupa ce ati lecturat citatul dat trebuie sa va ganditi daca sunteti pro sau contra, desi e recomandat sa nu fiti intr-o extrema sau alta ci sa alegeti calea de mijloc. Daca alegeti calea de mijloc arata si faptul ca aveti maturitate-n gandire.
  Incepeti textul argumentativ cu formulele tipice:
  -Cred ca.
  -(Nu) Sunt de acord cu.
  Apoi treceti direct la argumente. De cele mai multe ori se cer doar 2 argumente pe care le puteti introduce-n text prin formulele:
  -In primul rand, In al doilea rand.
  -De asemenea, bineinteles etc.
   La partea asta e bine sa folositi expresii/locutiuni/structuri ce atrag atentia, unele din cele mai bune fiind: adaugand urmatoarele, dupa toate, din nou, de asemenea, pe langa toate, sa nu uitam, dupa cum am spus, si acum, oricum, oricat, la fel ca, ma bazez pe, etc.
   Daca tema ce v-a picat nu este tocmai pe placul vostru si nu stiti cu ce exemple sa va sustineti argumentele nu strica sa improvizati. Folosind formulari precum ‘conform unor studii’, ‘in urma unor sondaje’, etc. este foarte greu sa fiti contestat. Nu va sta nimeni sa se intereseze cand va corecteaza examenul.
   La sfarsit puneti concluzia cat mai concis. Din nou o introduceti prin anumite formule specifice.
   E bine ca textul argumentativ sa nu contina prea mult “bla bla” si ideile sa fie exprimate cat mai clar . E bine sa puneti intrebari cititorului astfel incat sa demonstrati ca ganditi si sa-l duceti pe acesta cu gandul la anumite exemple din viata cotidiana. De asemenea dati textului o nota cat mai personala, dar nu folositi un limbaj colocvial.
  P.S.: Pentru variante rezolvate intra AICI !



SUBIECTUL AL 3-LEA:

1.Basmul cult -  Povestea lui Harap-Alb,de Ion Creanga

2. Nuvela istorica - Alexandru Lapusneanul, de Costache Negruzzi

3.Nuvela psihologica - Moara cu noroc, de Ioan Slavici

4. Nuvela fantastica - La Tiganci, de Mircea Eliade

5. Romanul traditional - Mara, de Ioan Slavici

6. Romanul de tip obiectiv - Ion, de Liviu Rebreanu

7. Romanul de tip subiectiv (modern) - Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi, de Camil Petrescu  (cauta " Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război, de Camil Petrescu" pe acel site si vei gasi o multime de informatii utile cu privire la acest roman.)

8. Romanul Balzacian (realist)- Enigma Otiliei, de George Calinescu

9. Romanul Postbelic - Morometii, de Marin Preda




POEZIE

10. Romantism - Luceafarul, de Mihai Eminescu
Floare albastra, de Mihai Eminescu

11.Simbolismul - Plumb, de George Bacovia

12. Traditionalismul - Aci sosi pe vremuri, de Ion Pilat

13. Modernismul - Eu nu strivesc... ,de Lucian Blaga
Testament, de Tudor Arghezi
Riga Crypto si lapona Enigel, de Ion Barbu
Din ceas,dedus , de Ion Barbu

14. Neo-modernismul - Leoaica tanara iubirea , de Nichita Stanescu

15. Post-modernismul - Poema chiuvetei, de Mircea Cartarescu

DRAMATURGIA

16. Comedia - O scrisoare pierduta, de I.L. Caragiale

17. Drama - IONA, de Marin Sorescu

Pentru subiecte rezolvate, CLICK !!!
Asadar,trebuie sa stii toate aceste opere...nu te baza pe faptul ca ce a fost anul trecut nu va fi si anul asta!Poate foarte bine sa cada absolut orice subiect. Citeste ce ti-am dat de cateva ori...logic,fara toceala...si vei vedea ca nu vei avea nicio problema in a scrie doua-trei pagini intr-un mod eficient,nu doar mult si prost.

Pentru ghid de pregatire,click "comanda":
Autor: Nicoleta Ionescu, Mihaela Georgescu
Format: 17× 24
Nr. pagini: 128
Tip carte: carte
ISBN: 978-606-590-082-0
17,00 lei

COMANDA


PROBA ORALA





Deci,ce trebuie sa stii....:
  -argumentarea diferitelor tipuri de texte;
  -argumentarea unui punct de vedere;
  -elementele situatiei de comunicare (Emitator, Receptor, Mesaj);
  -stilurile functionale:
1.Stilul stiintific
2.Stilul oficial (juridic-administrativ);
3.Stilul publicistic;
4.Stilul artistic (beletristic);
5.Stilul colocvial.




          Subiectele din cadrul acestei probe vor arata astfel:
[Citeşte textul cu voce tare]
„L-am văzut cum îşi curăţa pomii din livadă, începu Ştefan cu un zâmbet misterios. Stam pe
prispă şi-l observam. Atunci l-am înţeles. M-am convins că munca lui e de o altă calitate decât
muncile noastre. Eram pregătit, de altfel, pentru asta, continuă Ştefan după o scurtă pauză, pentru
că ceva din beatitudinea asta o cunoscusem şi eu, când pictam. Numai că, în cazul meu, nu era
vorba de o muncă responsabilă, cu un obiect precis, ca în cazul lui. El îşi curăţa pomii de omizi. Îl
observam şi-l simţeam cum era prezent în fiecare gest. În faţa pomului nu era distrat, nu se gândea
la nimic altceva. Dar ghiceam că pomul acela i se revela în totalitatea lui. Nu era un simplu obiect,
unul dintre o mie la fel cu el, aşa cum ni se arată nouă, majorităţii oamenilor. Lui, pomul acela, pe
care-l curăţa, îi revela, în acel moment, Universul întreg. Îl vedea în totalitatea lui: cu rădăcinile, cu
ramurile, cu frunzele şi paraziţii lui…”
(Mircea Eliade, Noaptea de Sânziene)

1. Ce poţi deduce despre autorul textului şi despre situaţia de comunicare?
• Cui se adresează textul?
• Ce tip de text este acesta?
• Care este atitudinea lui Ştefan faţă de activitatea la care asistă ( curăţarea pomilor)?
2. Care este opinia ta despre atenţia acordată gesturilor pe care le implică o anumită
activitate? Susţine, cu argumente, opinia prezentată.

Rezolvare: 1. Autorul textului este prozatorul Mircea Eliade, iar fragmentul citat aparţine unui roman, Noaptea de Sânziene. Astfel, situaţia de comunicare este una fictivă, creată de autor.
       Textul se adresează atât unui receptor specializat - un alt scriitor, un profesor de limba şi literatura română, un student la Facultatea de Litere -, cât şi unui receptor nespecializat - cititorii obişnuiţi.
       Acest text este de tip ficţional, aparţine stilului beletristic, prin faptul că face parte dintr-un roman, dar şi pentru că prezintă într-o manieră subiectivă o anumită realitate. Aşadar, textul reprezintă un monolog al unui personaj, Ştefan, despre o activitate la care asistase - curăţarea pomilor.
      Atitudinea lui Ştefan faţă de activitatea la care asistă este una de respect şi admiraţie. El îl admiră pe cel care curăţă pomii din livadă pentru că face acest lucru cu pasiune şi dedicaţie: „II observam şi-l simţeam cum era prezent în fiecare gest. In faţa pomului nu era distrat, nu se gândea la nimic altceva. Dar ghiceam că pomul acela i se revela în totalitatea lui. Nu era un simplu obiect, unul dintre o mie la fel cu el, aşa cum ni se arată nouă, majorităţii oamenilor." Pentru acela care îngrijeşte livada, pomii capătă aproape o dimensiune sacră. Se remarcă, de asemenea, atitudinea panteistă a celui care îngrijeşte livada. Această atitudine poate fi identificată şi în alte romane ale lui Mircea Eliade, precum Maitreyi. Protagonista acestui roman îi povesteşte la un moment-dat personajului-narator, Allan, că a fost îndrăgostită de un copac. Credinţa panteistă se referă la faptul că Dumnezeu nu este exterior Universului, ci este prezent în tot Universul înconjurător, divinitatea identificându-se cu întreaga natură. Ingrijitorului livezii, pomul îi revelă Universul întreg.
2. In opinia mea, orice activitate trebuie executată cu grijă, cu pasiune şi dedicaţie. Fie că este artist, muncitor sau îngrijitorul unei livezi, omul trebuie să-şi execute munca într-o manieră atentă şi delicată, pentru a fi mulţumit mai târziu de rezultatele obţinute.
        Graba, lipsa de atenţie, lipsa pasiunii sfârşesc prin a compromite rezultatele muncii unei persoane.
        In concluzie, gesturile care însoţesc orice activitate trebuie să fie pline de solicitudine”.

Bafta!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu